LUMEA MAGICĂ
A GRĂDINIȚEI

LUMEA MAGICĂ A GRĂDINIȚEI

Specialiștii în educație recomandă ca cei mici să meargă la grădiniță, în loc să rămână acasă cu bona, sau bunicii. Fiecare preșcolar începând de la grupa mică începe să dezvolte anumite deprinderi. Una dintre aceste deprinderi ce se urmărește la grupa mică este socializarea unde copilul învață să îi accepte pe cei din jur, să împartă jucăriile, să se joace împreună cu ceilalți, să ajute un coleg atunci când are nevoie, să nu îți pună anumite etichete, să se respecte pe ceilalți. Aici intervine educatoarea care prin diferite metode îi strânge în jurul ei pe cei mici, prin diferite mijloace îi determină să comunice cu ceilalți, să împartă tot ce au, să fie prieteni, să colaboreze în realizarea diferitelor sarcini care necesită ajutor din partea unui coleg.

Pe parcursul anului școlar, cei mici trec prin diferite proiecte tematice sugerate în curriculum, iar educatoarea le îmbracă într-o formă plăcută și captivantă, pentru ca cei mici să fie încântați de tot ce văd și aud despre tema respectivă, să le stârnească interesul, să le dezvolte creativitatea și imaginația. Pot fi proiecte despre familie, grădiniță, corpul uman, animale, anotimpuri, etc. pe care cei mici să le parcurgă cu o deosebită plăcere prin jocuri, prin joacă, pentru a învăța ceva din fiecare fără însă să conștientizeze că au desfășurat diferite activități, ei o consideră o joacă, o joacă din care acumulează foarte multe informații. Pe măsură ce cresc și merg în grupa mijlocie, preșcolarii au formate deja foarte multe deprinderi, de a colora, picta, modela, lipi, de a scrie semne grafice, cifre, de a desfășura diferite activități practice de mototolire, rupere.

Pe lângă faptul că cei de grupă mijlocie au însușite o multitudine de deprinderi, mai au însușite și o multitudine de cunoștințe pe care urmează să le utilizeze cu succes. Trecerea la grupa mijlocie îi dă preșcolarului încredere în sine, în forțele proprii, de acum se simte mult mai sigur pe el, pe anumite deprinderi și abilități. Faptul că își cunoaște educatoarea, colegii, sala de grupă, îi conferă mai multă siguranță, îl face să înțeleagă mult mai bine anumite fenomene din mediul înconjurător, cum ar fi programul grădiniței, când este timpul să meargă acasă, când va reveni la grădiniță.

Pe măsură ce înaintează în grupa mijlocie acumulează cât mai multe informații, cât mai multe priceperi și deprinderi, așa încât la sfârșitul grupei mijlocii să fie pregătit pentru ce urmează, grupa mare. Trecând în grupa mare preșcolarul este deja obișnuit cu rutinele zilnice. Dimineața mergem la grădiniță, la prânz mâncăm, apoi intrăm la somn, iar apoi plecatul acasă. Încep să lege prietenii, să își povestească ce au făcut acasă, în timpul liber, să aibă anumite preferințe, despre anumite jucării sau jocuri comune.

O zi la "grădi"

Grupa mare îi pregătește pe preșcolari pentru viața de elev, pentru a putea face față cu succes statutului de mic școlar. Tot la grupa mare învață cifrele până la zece, se familiarizează cu literele, unii dintre ei chiar sunt dornici să citească. La grupa mare, au aproape toate deprinderile formate pentru a face față cerințelor școlare.

Pentru unii părinți, o zi la grădiniță se finalizează cu: „Ai mâncat ?”, ”Ai dormit ?”, ”Te-a bătut cineva?”. Puțini știu însă, că atât pentru copil, dar mai ales pentru educatoare, o zi la grădiniță înseamnă foarte multe… altele. Înseamnă grijă, empatie, bucurie, mângâieri, îmbrățișări, râs, plâns – uneori în același timp. Așa că haideți să vedem ce înseamnă o zi la „grădi”.

Mai întâi, primirea copiilor – copiii vin la grădi, sunt ajutați de educatoare și îngrijitoare să se schimbe și intră în clasă unde se joacă liber – colorează, construiesc, se joaca jocuri de rol etc.

Educatoarea îi urmărește pe cei veniți, primește alții, vorbește cu părinții, apoi, ne spălăm pe mâini si ne pregătim de micul dejun după care ne așezăm scaunele în fața panoului cu ”Întâlnirea de dimineață”. O activitate pe care copiii  o iubesc. Mai întâi copiii se salută – de obicei folosim un salut legat de tema zilei.

Tema zilei – „Primavara –aspecte caracteristice” de exemplu. Copiii se vor saluta spunând „Bună dimineața flori de primavara!” sau „Bună dimineața soare!” – orice cuvânt pe care am putea să îl integrăm în norul de cuvinte despre primavara.
Apoi se vorbește despre ziua de azi, despre anotimp, data, vreme etc. – calendarul naturii și se face prezența copiilor așezând la tabla magnetică, în locurile indicate, fotografiile celor prezenți/ absenți.

Se realizează apoi o activitate în grup, un cântec de primavara sau o poezie sau un joc. Continuăm prin a împărtăși cu ceilalți copii noutățile zilei ceva ce simțim că ne dorim să le spunem, poate suntem triști sau veseli, poate ne-am îmbrăcat diferit, poate am avut un eveniment etc.

La finalul acestei activități, printr-o tranziție ușoară, ne pregătim de un moment de mișcare care poate fi în clasă sau într-o altă încăpere a grădiniței.

Trecem apoi, tot cu tranziții, la activitățile propuse pentru ziua respectivă, la grupă mare, jocuri și activități liber alese și  zilnic două activități obligatorii, care se întrerup cu o pauză la ora zece pentru a servi gustarea (în prealabil ne-am spălat pe mâini). La finalul acestora, se desfășoară activități opționale și activități recreative, de obicei în aer liber.  Educatoarele și ajutoarele de educatoare îi ajută pe copii să se schimbe pentru ieșirea/ intrarea afară/ de afară.

După care vine masa de prânz (în prealabil ne-am spălat pe mâini).
După masa de prânz, unii pleacă acasă, alții rămân la somn.
După somn, începe altă aventură.

In pareta de dupa- amiaza copiii servesc gustarea, unii dintre ei pleaca acasa iar cu cei care mai raman educatoarea desfasoara activitati recuperatorii. Ii ajuta pe copiii care au intampinat dificultati in cadrul activitatilor de dimineata. Finalizam o lucrare care a ramas neterinata sau reluam anumite teme care nu au fost pe deplin intelese de copii.

Ce ziceți, e vorba doar despre ”Ai mâncat ?”, ”Ai dormit ?”, ”Te-a bătut cineva?”…

Bibliografie
1. Constantin Cucoș, Pedagogie (ediția a III-a revăzută și adăugită), Editura Polirom, 2014
2. Camelia Munteanu, Eusebiu Neculai Munteanu, Ghid pentru învățământul preșcolar,  Editura Polirom
3. Liliana Ezechil, Mihaela Păiși Lăzărescu, Laborator preșcolar. Ghid metodologic, Editura V & I Integral, 2006
4. Ministrul Educației Naționale „Curriculum Pentru Educaţia Timpurie – 2019”
5. Valerica Anghelache,  Metodica activităților instructiv educative din grădiniță, Editura Didactică și Pedagogică R.A, 2017